My HaPpY FaMiLy..

My HaPpY FaMiLy..

Ahad, 24 Julai 2011

Aq PeRLuKaN PeRuBaHaN.. ^__^

assalamualaikum semue..eerrmm..ari nie stret to the point jerk ea..ari nie aq ade kesah yang buat aq rase sedey n tercabar..  (-___-)  ..ari 2 abang aq blek sekejap coz parents aq pegi kelantan..sedare aq kawen..so..sepanjang abang aq kat rumah,dye selalu nasihatkan aq n adek aq supaye selalu betol an diri nie..penande2 kiamat banyak dah keluar..dye selalu kate macam 2..memang buatkan aq takot..sangat takot..tapi..tadi dye balek ke asrama dye balek..aq teringat2 kate2 dye selame tige ari nie..aq rase tercabar..aq teros teringatkan sedare aq..mariam name dye..baru darjah 6..dye sekarang dah masok madrasah hafizah..n dye sekarang banyak berubah..dari segi perangai n perwatakan dye..dye masok madrasah yang same dengan sedare aq lagi sorang..kak hajar name dye..cantek orang nyer..dulu..aq,mariam,kak hajar n lagi sorang kak aminah sedare aq jugak memang geng arhh..rapat giler..kalaw ade ari family ke..ape ke..mesti kiteorang berempat x ley berpisah..memang asyik berkepit jerk..tapi sekarang maseng2 dah besar..aq dah masok sekolah laen..n dyeorang pown same..maseng2 dah ke arah yang brlainan..tapi..dyeorang semue masok madrasah..aq sorang jerk kat sekolah agame..dye orang semue selalu cakap dengan aq bile nak masok madrasah dengan dyeorang..tapi..aq x geti nak jawab ape..segan arhh nak jawab yang aq x nak..tapi..bile difikir2 an balek..best la bile masok madrasah..memang best..hidup tenang jerk aw..tapi..lepas jerk aq balek dari an tar abang aq balek,aq teros tenyer akak aq ape pendapat dye kalaw aq nak masok madrasah..korang bace bawah nie k..aq YM dengan akak aq tadi..

nazihah_1807: ape pndpat akk..klaw owg kte nk masok madrasah??..
Nadiah Idris: Madrasah sekolah mane?
nazihah_1807: kak hajar..batu berendam..ape pndpt akk??..
Nadiah Idris: Bile nak masuk?
nazihah_1807: owg bru nk tnyer akk n angah..
Nadiah Idris: Kalau akk kate boleh.. Bila nazihah rase nak masuk?
nazihah_1807: owg x tahu arhh.. tp owg nak msok..
nazihah_1807: owg takot arhh kak..
Nadiah Idris: Takut nape?
nazihah_1807: owg takot tersalah buat pilihan..owg takot owg x bley buat..
Nadiah Idris: Knape nazihah tetiba rase nk masuk madrasah?
nazihah_1807: ari 2 abg luqman blek..abg man bnyak citer psl dunie..akhirat..owg jdik tkot..
nazihah_1807:  owg takot perangai owg x ditrime tuhan..owg takot arhh kak..
Nadiah Idris: Jadi?
nazihah_1807: 2 arhh..owg pikir nk masok madrasahh..tp..
nazihah_1807: owg takot tersalah buat pilihan..n owg takot owg menyesal kemudian..
Nadiah Idris: Mcm ni nazihah.. Bila takut dgn dosa2 kita pd Allah..Kita bertaubat..
Nadiah Idris: Bukan nya kita kene lari dr keadaan kita sekarang..
Nadiah Idris: Bukan akk nk ckp masuk madrasah x bagus..
Nadiah Idris: Tp, akk nazihah fikir balik.. Knape aku nak masuk madrasah?
Nadiah Idris: Adakah btul2 kerana Allah.. ??
Nadiah Idris: Allah x minta kita untuk berubah secara drastik..
Nadiah Idris: Takut nnt semangat..untk berubah tu sekejap je..
nazihah_1807: abes 2..owg kne buat ape skrang??..
Nadiah Idris: Allah x nengok baiknya kita tu hanya pd sekolah agama hafal quran..
Nadiah Idris: Tp, Allah nengok pd usaha kita untuk berubah..
Nadiah Idris: Perubahan adalah kita lebih baik dr semlm..
Nadiah Idris: Bukan nya kita kene straight jd mcm org2 alim..
Nadiah Idris: Akk nk tnya nazihah..
Nadiah Idris: Nazihah rase kan.. Hidup kita ni untk ape?
Nadiah Idris: Kenapa Allah susah lahirkan kita kt bumi ni??
Nadiah Idris: *knape Allah susah2 nak lahirkan kita kt bumi ni?
nazihah_1807: sbb allah nk nengok tahap keimanan kite??..
nazihah_1807: or tahap kesabaran kite??..
Nadiah Idris: Tahap keimanan yg mcm mane?
Nadiah Idris: Hujah pleaseeee...
nazihah_1807: mksod nyer..
nazihah_1807: kite hidup nie stakat untok memenuhi seegala ape yg allah perintahkan..
nazihah_1807: menjdi manusie yg beriman..
nazihah_1807: tu jerk kowt..
Nadiah Idris: Cuba nazihah bukak quran yg ade tafsir..
Nadiah Idris: Surah yg ke 51.. Ayat 56..
Nadiah Idris: Cuba baca makna ayat tu..
Nadiah Idris: Dan ape yg nazihah faham?
nazihah_1807:allah jadikan manusie untok beribadah dgn allah..nazihah_1807: n beriman dgn allah..
nazihah_1807: btol x??..
Nadiah Idris: Btul2.. Maksud nya? Ape yg nazihah rase?
nazihah_1807: kte wajib beribadah dgn allah..
Nadiah Idris: Nazihah blajar bahasa arab kan..
nazihah_1807: yup..
Nadiah Idris: Dia ckp kt situ.. عبد='abid'...
Nadiah Idris: maksud dia menghambakan diri pd Allah..
nazihah_1807: a'ah..
Nadiah Idris: Kat situ, Allah nk ckp..
Nadiah Idris: Dia x kan melahirkan kita seluruh manusia dan jin..
Nadiah Idris: KECUALI menghambakan diri pd Allah..
Nadiah Idris: Maksud nya.. Seluruh kehidupan kita, memperhambakan diri pd Allah..
nazihah_1807: tp..klaw kekadng kite leke..mcm mne??
Nadiah Idris: Mksud nya.. Bukan setakat ibadah solat, puasa, ngaji quran sahaja..
Nadiah Idris: Tp, ape sahaja yg kita buat untuk Allah..
Nadiah Idris: Fitrah manusia tu selalu lupa..
Nadiah Idris: Tp, Allah kan maha pengasih lg Penyayang..
Nadiah Idris: Ade satu hadis rasululah.. Allah berfirman, walaupun dosa mu setinggi langit pon, jika kau bertaubat kpd Allah.. Allah akn berikan keampunan kpd mu..
nazihah_1807: semue dose terampon??..
Nadiah Idris: Ye..
Nadiah Idris: Nazihah x percaya dgn janji Allah??
Nadiah Idris: Tp, ada syarat nya..
Nadiah Idris: Kita kene sentiasa beriman kpd nya..
Nadiah Idris: Buat ape yg Allah suruh..
Nadiah Idris: Tinggalkn pd apa yg Allah larang..
nazihah_1807:kalaw kte ade buat jahat lagi??..
nazihah_1807: mcm mne??..
Nadiah Idris: Kita taubat lg..
Nadiah Idris: Tp, semasa bertaubat tu.. Kita tanamkn niat untk tidak ulangi lg..
nazihah_1807: insyaallah..
Nadiah Idris: Jika kita terlupa, kita taubat lg..
Nadiah Idris: Mohon Allah bersihkn hati kita..
Nadiah Idris: Banyak kn baca AQ..
Nadiah Idris: Sesungguhnya AQ tu la kunci kejayaan..
Nadiah Idris: Dgn selalu baca AQ.. Allah akn lindungi mu syg..
nazihah_1807: insyaallah..
nazihah_1807: akk..klw nk taubat kne buat solat sunat taubat an??..
Nadiah Idris: Panjat kn lah rase bersyukur kerana Allah tiupkn rase kesedaran tu dlm diri kita..
nazihah_1807: klw nk taubat kne buat solat sunat taubat an??..
Nadiah Idris: Tu maksudnya Allah masih syg kn Nazihah..
Nadiah Idris: Dlm ramai2 manusia di bumi ni.. Allah pilih nazihah..
Nadiah Idris: Alhamdulillah..
Nadiah Idris: Aha.. Solat taubat 2 rakaat..
Nadiah Idris: Boleh buat bila2 masa je..
Nadiah Idris: Nazihah tahu x mcm mane?
nazihah_1807: tahu..
nazihah_1807: insyaallah..
Nadiah Idris: Nazihah cuba ubah sikit2..
Nadiah Idris: Dekat kn balik diri dgn AQ..
Nadiah Idris: Dgr ckp mak abah..
Nadiah Idris: Basahkn bibir nazihah dgn zikir2..
Nadiah Idris: Ddk2 tunggu bas atau ckgu masuk klas ke..
Nadiah Idris: Zikir sorang2..
Nadiah Idris: Buat dlm hati..
nazihah_1807: ok kak..
nazihah_1807: insyaallah..
nazihah_1807: ape yang akk ckp kan semue nyer betoll..
nazihah_1807: insyaallah owg ubh diri owg siket2..
nazihah_1807: terime kasih kak..
nazihah_1807: sayang akk..
Nadiah Idris: Akk pun syg nazihah sngt2..
Nadiah Idris: Semoga Allah mencintaimu seperti mana nazihah menyayangi akk..
 
NOTE:insyaallah..lepas nie aq nak ubah diri aq..doakan an aq k..  :)..time kaseh akak..sayang akk..  :)

2 ulasan:

nadya berkata...

comel blog adik... done folowed.. :)

Nazihah berkata...

huhu..
thankz akq nadya..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...